الاثنين، 2 أغسطس، 2010

!!!! الغيره


هل الغيره حب ام انانيه ؟؟؟ 
الغيره غريزة فطرية ده شئ لا يختلف عند اثنين
خلقها ربنا داخل شخص الانسان 
 ذيها ذى أي صفة توجد داخلنا ولكن هناك من تكون هذه الغريزة عنده معقولة وايضا هناك من تكون عنده مجنونه
 وصفى للغيرة بأنها شعور مؤلم
فقد يرغب الشخص في امتلاك حبيب أو احتكار مشاعره وقد تصل الغيرة بالحبيبين الى انهاء مابينهما ..


الغيرة شعور مثلها مثل كثير من المشاعر والأحاسيس .. ولكنها شعور مؤلم إذا تعدى حده وزاد عنه
على رأى المثل
الشئ ان زاد عن حده أنقلب الى ضده
 كثيراً ما نرى المشاكل تنشأ بين الزوجين وبين المحبين بسبب الغيرة
فالزوجه يصل بها الحال ان تغار من امه
أو أخته أو كتاب أو جريده
يتصفح اوراقها
وتغار حتى ان جلس امام التلفاز
وقد تتمادى هذه الغيرة أحيانا وتصل إلى حد الشك والظن والحرمان ..
 وربما ينتهي الحب  بسبب هذه الغيرة حيث  تولد انعدام الثقة بينهم..


نرى الكثير من الناس وخصوصاً المحبين يحبون شعور
الغيرة ويحبون الإحساس به .. لماذا ؟؟


كل هذا لكى يريدون إثبات هذا الحب
 عن طريق الغيرة ؟؟


لكن لماذا تنقلب الغيرة أحياناً إلى شك ؟؟

لماذا تكون الغيرة زائدة عند البعض ؟؟ أهي بسبب إنعدام الثقه
أم سببه الحب الشديد أم ماذا ؟؟


لماذا تنقلب الغيرة في الغالب إلى مشاكل ؟؟


جميل أن يشعرنا من نحبه بأنه يحبنا ويغار علينا
وجميل ايضا ان نشعر من نحب بغيرتنا عليه
ولكن ذلك الشيء الجميل سيصبح مدمرا
 إذا لم نتعقل بما نقوم به من أفعال ..
فنصيحتى لكل الزوجات والازواج والاحباب
كونوا عقلاء فى غيرتكم
هذه النصيحه اوجهها لنفسى قبل ان اوجهها
اليكم


وسؤالى هنا هل الغيرة حب أم انانية ؟؟

أنشر الموضوع فى المفضلات الاجتماعية من هنا



Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Facebook Twitter

26 التعليقات:

الحب الجميل يقول...

ايه يا مرموره الكلام الجامد دد
الصوره فظيعه
على فكره انا غيوره جدااااااااااا
لأبعد الحدود
الغيره حب وفى حالة اخرى تصبح انانيه وحب امتلاك للشخص

هرجع تانى هضبط الاكل وارجعلك يا قمر
اصل الموضوع طويل وعايزه ارغى

اوعى تمسحى التعليق تانى بلغلط الا اجى اولع فى المدونه
هههههههههههههههه
راجعالك
دمتى فى حفظ الرحمن

mrmr يقول...

حبى الجميل
منتظراكى يا قر
لا حرمت يا بيه اغلط تانى وامسح التعليق بس ده خارج عن ارادتى يا قمر
اصلى اخاف على بيتى أأأأأقصد مدونتى لتولع
يوووووووووه يا بووووووووى
خلى بالك من الاكل لايشيط لحسن تباتى فى بيت اهلك انهارده
شكرا يا قمر
فى انتظارك

الحب الجميل يقول...

مرمر
انا جيت
لا مش تقلقى انا شاطوره خااالص
يعنى لزقه بغرى
هههههههه

بصى يا ست الستات
زى ماذكرتى بالضبط الغيره غريزة فطريه ربنا وجدها فى كل انسان وبتختلف من واحد للتانى وساعات بتتلاشى بس هى فى الاصل موجوده جوانا

ومعاكى انه شعور مؤلم وفعلا بيألمنى انا كتير لانى غيوره بطريقه تخنق وبعترف انى مبعرفش اسيطر على نفسى لما يتملكنى الشعور المؤلم دا يعنى ممكن اولع الدنيا ساعتها
هههههههه
متخفيش مش هولعلك فى المدونه
بس ساعات بقا يا قمر الغيره دى بتكون عن عدم نتاج الحب انما بتكون حب امتلاك يعنى انتى بتعتى انا خلاص بقا
واوحش حاجه فى الغيره لما تتقلب للشك
من اصعب مواقف الغيره فعلا

من وجهة نظرى برضوا ان الغيره بتكون زياده عشان السببين
انعدام الثقه وكمان الحب الشديد

وعلى ما اعتقد الغيره حب وانانيه فى نفس الوقت لحبك للشخص لوحدك دون اى مشاركه
انانيه حلوه مش وحشه
اه انا انانيه فى حبى وفظيعه واقطع اى حد يجى ولا يلمس حبى
اولع البلوجر كله
هههههههههههههه
الغيره هما الاتنين
حـــــــــــب
وانانيــــــــــــه
باى بقا هروح اكمل الاكل
اه نسيت اقولك اتفضلى معاااانا

انتى عسوله خالص وموضوعاتك جميله يا مرمر
همشى بقا عشان اسيب مساحه لحد تانى عشان ميقلوش علياا انانيه
ههههه


دمتى فى حفظ الرحمن

ريحانة الاسلام يقول...

بوست جميل فعلا
وموضوع مهم
لانه بيأثر جدا فى حياتنا سؤاء بطريقة مباشرة او غير مباشرة
والغيرة تعتبر حب وانانية
ولكن بمقادير متباينة
فهى شئ لابد منه فى الحب ليعطيه طعم اجمل
ونحن لا ننكر اننا اوقات نتمنى ان يكون حبيبنا لنا وحدنا وهنا تكون الانانية
..^_^
وتحياتى اليكى

Tarkieb يقول...

اللي واثق في اللي بيحبه ما يغيرشي ...واللي مش واثق في اللي بيحبه مايلزموش يحبه

Ramy يقول...

مش عارف اقول اية صراحة

يعنى يا عم رامى عمال ترغى من الصبح فى كل المدونات و تقف عندى

لا بأمانة صدقينى

بس الموضوع غريب و محير و موجود

موجودة اة موجودة و بنسب مختلفة

محير اة محير يعنى نغير و لا لأ

غريب ان الغيرة تكون بالمنظر دة

و لكن الحب و الثقة تميت الغيرة

موضوع جميل

بالتوفيق

ربنا معاكى دايما

أحمد شريف يقول...

صح ، ومن الغيرة ما قتل

Noha Saleh يقول...

متهيألى الشخص اللى مش بيغير عنده مشكلة
لانها شعور طبيعى فى البشر
لكن فى فرق صغير بين الغيرة والشك لان الشك ده مرض وممكن يؤدى فى النهاية لكوارث

سلسبيل يقول...

موضوع رااااائعة
و ملفت و الصورة خطيرة

تحياتى لك

الحب الجميل يقول...

مرمر انت لسا صاحيه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mrmr يقول...

حبى الجميل
الغيره فى حد ذاتها دليل على الحب
لكن تقتل
فعلا وممكن تموت اى احساس بالحب انا وحشه قوووووى فى موضوع الغيره ده وبغير من اى شئ يخطر على بالك واتفه شئ
مش عدم ثقه فيه ابدا لكن دليل على الحب الشديد
علشان كده من راى ان الغيره انانيه وليس عدم ثقه
فانا اتفق تماما معاكى فى انها انانيه

ربنا يسعدك ديما ويفرح قلبك ويباركلك فى حبك الجميل

mrmr يقول...

حبى الجميل
أمرى يا قمر
انا لسه صاحيه

mrmr يقول...

ريحانه الاسلام

كلامك كله تمام
ربنا يسعدك يا قمر

mrmr يقول...

تراكيبووووووووووووووا
الثقه موجوده يا باشااااااا
لكن نعمل ايه منقدرش ما نحبش
الدنيا ما تبقاش ليها طعم

يارب تجرب وتغرق فى الحب

نورتنى

mrmr يقول...

رامى
اهلا بيك يا مسيوووووو
محتار ليه
اعتقد ان الموضوع ابسط من الحيره اللى انت فيها دى
يمكن علشان انت مجربتش الغيره
ان شاء الله ح تجرب يعنى ح تجرب
تعرف مشكلتى انا ايه
انى بغير موووت بغير من كل شى حتى من الكتاب اللى بيقرا فيه
اعتقد صعبه قوى دى
لكن دى الحقيقه انى بمووووووووت فيه

ربنا يسعدك

mrmr يقول...

احمد شريف
منورنى ديما

ربنا يبارك حياتك

mrmr يقول...

نهى
فى حد ذاته الشك يقتل صاحبه
لكن الغيره عن حب فهى بكل المقاييس انانيه

دمتى فى حب

نورتينى

mrmr يقول...

سلسبيل

اهلا يا قمر

ديما كده منوره شباب على طول

ربنا يسعدك ويحافظ عليكى

عمرو يسرى يقول...

موضوع جميل جدا
الغيره حب ولكن اذا زادت عن حدها اصبحت مرض لان الحب نفسه اذا ذات عن حده اصبح مرض فحب الامتلاك ليس حب بل مرض والغيره اذا وصلت الى شك وعدم ثقه فهى ليس حب ولا حتى انانيه بل عدم احترام لان الانسان لا يحترم من لا يثق فيه

طلباوي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذه أول زيارة ليه وان شاء الله يدوم التواصل والمتابعة

وبصراحة كلماتك راااااائعه ومواضيعك رائعة جداً

تحياتي

ساسو يقول...

مرمر حبيبه قلبي
كلامك جميل جدا
الغيره دي أجمل شئ
اما تلاقي شخص بيغير عليكي أوي
اعرفي ان غيرته بسبب حبه الجامد ليكي
والغيره بجد جميله جدا
هي في أوقات بتبقي أنانيه
بس صدقيني لذيذه جدا
والحاجات دولا اللي بيدوا للحب طعمه الجميل

انتي سكره أوي
دمتي بكل خير

mrmr يقول...

عمرو

الغيره دليل قوى على الحب
واتفق معك فى الغيره ان ذادت عن حدها تنقلب الى ضدها وليس بالدليل القاطع ان تكون الغيره سببها عدم الثقه او الشك فغالبا تكون الغيره بسبب الحب الشديد

ديما منورنى

وربنا يسعدك ويفرح قلبك

mrmr يقول...

طلباوى

اهلا بحضرتك شرفت شباب على طول
وباذن الله تواصل فى الخير

شكرا للزياره

ربنا يسعدك

mrmr يقول...

ساسو يا قمر
كلامك انت الجميل
انا كمان بحب الغيره وبحب اغير ويتغار عليا
لان ده يثبتلى قوى مدى الحب النابع من القلب

نورتينى يا قمر

ربنا يسعدك

أتنين حبيبين يقول...

سلامو عليكو

موضوع جميل

والسؤال اجمل

الغيره دى بتدل على الحب الشديد وعمرها ما تكون انانيه
ياريت كل الناس اللى بنحبهم يقدرو مشاعرنا وحبنا

تحياتى ليكى
وشكرآ

mrmr يقول...

توتا غاليتى وحبيبتى
نورتينى يا قمر

ربنا يسعد اوقاتك

template by Osama hosny 2009